Skip to main content

Af Jacob Runge Olsen, formand for Helsingør Erhverv

Endnu en erhvervsanalyse fra Dansk Industri (DI) placerer Helsingør kommune tæt på den absolutte bund i en opgørelse over erhvervsvenlige kommuner i Danmark. Det er trist, at vi her i Danmarks ellers dejligste kommune skal lide den tort at være blandt bundskraberne.

Der er plads til forbedringer inden for en lang række områder. Lad mig bare nævne den kommunale dialog med og informationer til virksomhederne, sagsbehandlingstiderne i forvaltningen og evnen til at tilvejebringe den arbejdskraft, som virksomhederne har behov for i bestræbelserne på at skabe endnu mere vækst og velstand i hele lokalsamfundet.

I Helsingør Erhverv bruger vi kræfterne konstruktivt og målrettet. Intet er nemmere end bare at råbe ad og kritisere beslutningstagerne.

Alting kan altid forbedres. Også erhvervslivets forhold i Helsingør kommune. Netop derfor arbejder Helsingør Erhverv konstant på gøre en forskel i et samarbejde med vores politikere. Det giver det bedste resultat at være konstruktiv og samtidig kritisk medspiller.

Ikke alle problemer kan vi selv manøvrere uden om, selv om alle gode lokale kræfter slog sig sammen og viste nok så ambitiøse hensigter. Helsingør kommune er en del af Fingerplanen, hvor staten gennem årtier har lagt begrænsninger på udfoldelsesmulighederne. Det er et vilkår, som vi må slås med, og som vi kæmper på andre fronter med at løsne op for. De generer både mulighederne og hastigheden i forbindelse med erhvervsbyggeri. Det svære er at finde de løsninger, som reelt løfter kommunen markant op af listen, og forbi de andre hovedstandskommuner.

Jo flere lokale virksomheder, der slutter sig til Helsingør Erhverv, desto mere indflydelse får vi og med større stemme taler vi. Det er der brug for i kampen om at få byrådet med på alle de ting, der kan og skal gøres for at styrke erhvervslivets muligheder i Helsingør. Mere smidig og hurtigere sagsbehandling og dialog, endnu bedre muligheder for uddannelserne, et fortsat skarpt lys på byggesagsbehandlingstiderne og lettere adgang til arbejdskraft (herunder flere boliger og bedre trafikforhold) er nogle af de ting, som vi lokalt skal blive bedre til.

I mellemtiden må vi krydse fingre for, at DI-analyserne begynder at tage højde for virkeligheden. F.eks. at Helsingør kommune – lige som de øvrige kommuner i hovedstadsområdet – er placeret i Fingerplanen, og at det er urimeligt, at dét skal trække ned i en ellers nødvendig analyse af, hvor godt erhvervsklimaet er.

Venlig Hilsen

Jacob Runge Olsen